kamperen.reismee.nl

Gezond en fit op vakantie

Ga jij binnenkort een sportieve vakatie vieren? Wij gaan binnenkort de kilimanjaro beklimmen. Wij zijn alvast onze conditie aan het opbouwen. Hier houden wij bij hoe wij werken aan onze conditie.

Thuis conditie kweken, ideaal

Elke week naar de sportschool is een ideaal die veel mensen proberen na te streven. Helaas hebben we in het drukke leven van tegenwoordig steeds minder tijd voor dit soort dingen. Als de dagen steeds korter worden en de nachten langer wordt de motivatie om er 's avonds op uit te gaan steeds minder. Thuis trainen is dan een ideale oplossing en dat kan met de loopband.

Loopband, hoe zit dat nou

Een loopband bestaat uit rollers waarover een band is gespannen. Wanneer deze rollers in beweging komen, begint de band te bewegen waardoor je gedwongen wordt om te gaan lopen. U kunt deze rollers harder en zachter laten bewegen en daarnaast kunt u de loopband iets steiler zetten waardoor het lijkt alsof u een berg op loopt. Tevens zitten er twee hendels aan de loopband waaraan u uzelf kunt vasthouden tijdens het rennen.

Training

Wanneer u begint te trainen op een loopband, stelt u eerst een tijd en een snelheid in. Begin met een rustig tempo, dit is veel beter voor uw spieren. Na een aantal minuten gaat u het tempo iets opvoeren. U kunt eventueel ook de helling van de loopband veranderen zodat het lopen zwaarder wordt, u meer energie verbruikt en dus ook meer calorieën en vet verbrandt.
Train niet te lang, bouw het rustig op en zorg voor een goede cooling-down op spierpijn te voorkomen.

Een goede loopband kopen

Een goede loopband kopen is lastig. Er zijn veel verschillende merken op de markt en iedere loopband heeft andere eigenschappen. Over het algemeen betekent een zwaardere loopband, een betere loopband. Dit komt omdat er dan meer metaal in is gebruikt en dit is zeer bevorderlijk voor de kwaliteit van het apparaat.

Daarnaast is het belangrijk dat er goede federscheiben en een sterke motor in de loopband zit. Dit kunt u testen door de loopband op zijn laagste stand te zetten en te proberen om de loopband tegen te houden met uw been. Lukt dit niet, dan kunt u ervan uit gaan dat er een sterke motor in zit. Voor het testen van een goede motor, kunt u ook letten op het geluid. Maakt een motor veel geluid, dan is hij minder van kwaliteit.

De rollers van een loopband bepalen mede de kwaliteit van de loopband. Over het algemeen staan grotere rollers voor een betere kwaliteit.

Let ook op de breedte van het loopvlak. Een smal loopvlak is minder comfortabel dan een breed loopvlak.

Garantie en CE certificaat

Bij de aankoop van een loopband is de garantietijd die erbij zit een goede graadmeter voor de kwaliteit van het apparaat. Op een goede loopband zit een garantie van minimaal drie jaar. Een loopband met een garantietijd van minder dan een jaar, is vaak een loopband van mindere kwaliteit. Houdt er dan ook rekening mee dat deze veel meer in onderhoud zal kosten en sneller kapot zal gaan.

Als laatste is het heel belangrijk dat de loopband die u wilt kopen voorzien is van CE certificaat. Alle apparaten die verkocht worden in Europa moeten dit certificaat hebben. Bevat een apparaat dit certificaat, dan houdt dat in dat het apparaat voldoet aan de eisen die gesteld zijn in Europa voor dit apparaat.

Aanschaffen nieuw of gebruikt

Wist u dat u fitness apparatuur goed tweedehands kan kopen? Vaak is de 2e hands verkoop ook nog goedkoper in aanschaf kosten.

Overige fitness apparatuur

Binnenkort kopen wij onze eerste crosstrainer en roeitrainer.